Home Miejsca Skalnik – Rudawy Janowickie – Korona Gór Polski

Skalnik – Rudawy Janowickie – Korona Gór Polski

Skalnik i Ostra Mała czyli zwiedzamy Rudawy Janowickie.

Rudawy Janowickie to pasmo górskie w zachodniej części Sudetów. Trafiliśmy w te rejony przy okazji zdobywania szczytów do Korony Gór Polski, ponieważ najwyższy szczyt Rudaw Janowickich – Skalnik – należy do tego grona. Szczyt ten nie jest specjalnie trudny dlatego jego zdobycie możemy potraktować w ramach spaceru. Tak też zrobiliśmy i wybraliśmy się tam z naszym znajomymi z bloga kasai.eu.

Skalnik ma dwa wierzchołki: wyższy o wysokości 945 metrów n.p.m. znajduje się w lesie. Tam też znajdziecie tabliczkę z nazwą szczytu i skrzynkę z pieczątkami.

Drugi wierzchołek to tzw. Ostra Mała. Jest tylko o 10 metrów niższa niż Skalnik. Ale w przeciwieństwie do zarośniętego wyższego szczytu Mała Ostra to świetny punkt widokowy. Znajdują się tam skały o różnych kształtach, na których udostępniono dla zwiedzających okazały punkt widokowy. Z Małej Ostrej zobaczycie panoramę Karkonoszy, kotlinę Jeleniogórską, Pogórze Izerskie, Góry Kamienne, Kaczawskie, Wałbrzyskie itd. Przy dobrej pogodzie można w oddali zobaczyć Ślężę.

W drodze na Małą Ostrą napotkacie na grupę granitowych skałek które przyjęły nazwę: Konie Apokalipsy. Nazwę tą nadali harcerze z obozu w pobliskiej Strużnicy w czasie gaszenia pożaru traw wokół skałek (znajdują się one w Rudawskim Parku Krajobrazowym).

Skalnik (oprócz Korony Gór Polski) należy także do Korony Sudetów i Korony Sudetów Polskich. Natomiast Koronę Rudaw Janowickich można zdobywać w ramach Klubu Zdobywców Koron Górskich KZKGP RP.

Szlaki na Skalnik

Na szczyt Skalnika maszerowaliśmy niebieskim szlakiem z Czarnowa (z miejsca gdzie odchodzi od niego szlak żółty – zerknijcie na mapie poniżej). Na końcu miasteczka jest niewielki parking, na którym zmieści się tylko kilka samochodów.

Z Czarnowa niebieskim szlakiem udaliśmy się na Skalnik, a w drodze powrotnej obejrzeliśmy punkt widokowy na Małej Ostrej i znajdujące się obok Konie Apokalipsy. Jeśli nie chcecie wracać tą samą drogą to ze szczytu można iść dalej niebieskim szlakiem w stronę Przełęczy Rudawskiej i wrócić szlakiem żółtym do samochodu.

My jednak wybraliśmy tym razem wersję krótsza, bo po zdobyciu szczytu tego samego dnia jechaliśmy oglądać Kolorowe Jeziorka w Rudawach Janowickich.