Home Miejsca Darłowo – Jarosławiec – nadmorska ścieżka rowerowa R10 i dwie latarnie

Darłowo – Jarosławiec – nadmorska ścieżka rowerowa R10 i dwie latarnie

Opis ścieżki rowerowej na odcinku Darłowo – Jarosławiec

Ostatnio jak jeździmy nad Bałtyk to zazwyczaj zabieramy ze sobą rowery. Dzięki temu możemy poznawać okoliczne ścieżki rowerowe m.in. bardzo popularną ostatnio Euro Velo (R10). W tym roku zatrzymaliśmy się na campingu w miejscowości Wicie (znajduje się między Darłowem a Jarosławcem). Z campingu mieliśmy bardzo blisko do ścieżki rowerowej R10 i dalej przez wydmy na plażę. W związku z tym dokładnie sprawdziliśmy jak wygląda ścieżka w stronę Jarosławca jak i w stronę Darłowa.

Euro Velo (R10) Wicie – Jarosławiec

Ruszamy w stronę Jarosławca. Naszym celem jest przede wszystkim Latarnia Morska w Jarosławcu. Nie jest to daleko. Z Wicia do latarni mamy niespełna 6 kilometrów – w sam raz na wieczorną krótką wycieczkę.

Początkowo szeroka ścieżka przez las szybko zmienia się w wąską ścieżkę prowadzącą wzdłuż parkingu. Po lewej stronie mamy liczne wejścia na plażę, a po prawej stronie mijamy niezliczoną ilość zaparkowanych samochodów. W związku z tym trzeba uważać na pojazdy, plażowiczów, pieski, biegające po ścieżce dzieci itd.

Po kilku kilometrach wjeżdżamy do Jarosławca. Ścieżka prowadzi najpierw wzdłuż głównej drogi, a później skręca w lewo w stronę nadmorskich uliczek pełnych turystów. Jedzie się tam ciężko, nie ma osobnej ścieżki, trzeba uważać na tłumy wczasowiczów i samochody.

Mijamy pomnik Rybaka i zatrzymujemy się pod latarnią. Latarnia Morska Jarosławiec stoi w centrum miejscowości, 380 metrów od morza (położona jest pomiędzy Latarnią Morską w Darłowie i Latarnią Morską w Ustce). Ma 33 metry wysokości i uruchomiona została w 1938 roku. Bilet normalny kosztuje 8 zł, a ulgowy 6zł.

Latarnia Morska Jarosławiec
Pomniki Rybaka - Jarosławiec

Po krótkiej przerwie wracamy do Wicia. Ten fragment szlaku będzie nam się kojarzyć z tłumem ludzi i niezliczoną ilością samochodów.

Euro Velo (R10) Wicie – Darłowo

Kolejnego dnia ruszamy w stronę Darłowa. Do tamtejszej latarni mamy niecałe 11 kilometrów. Mijamy Wicie i asfaltowa ścieżka rowerowo-piesza robi się jeszcze szersza niż wcześniej. Pięknie prowadzi przez las. Czym dalej od Wicia tym mniej ludzi, ciszej i spokojniej. Czasem mijają nas inni rowerzyści.

Po jakimś czasie ścieżka zwęża się i wjeżdżamy na wał wyłożony płytami betonowymi. Po lewej stronie mamy Jezioro Kopań, a po prawie ciągnie się Bałtyk.

Przejeżdżamy przez mostek nad kanałem prowadzącym z jeziora do morza. Aktualnie kanał był wyschnięty. Prawdopodobnie gdy w jeziorze jest za dużo wody to spływa ona w tym miejscu do morza. Jest to też jedno z wielu miejsc, w których można zejść na plażę.

Jedziemy dalej, pogoda się poprawia. Jak jedzie się między dziurami w płytach to nawet tak nie trzęsie 🙂 Ale za to ludzi nie ma wcale. Czasem tylko ktoś przejedzie rowerem.

Taka ścieżka z widokiem na morze prowadzi do samego Darłowa (na zdjęciach poniżej nasza droga powrotna przy błękitnym niebie).

Po lewej Bałtyk, po prawej Jezioro Kopań

Przy wjeździe do miasteczka zmienia się trochę jej nawierzchnia, ale ostatecznie wjeżdżamy na osobną ścieżkę rowerową. Latarnia Morska Darłowo znajduje się pomiędzy Latarnią Morską w Gąskach a Latarnią Morską w Jarosławcu. Zbudowana została przy wejściu do portu (tuż przy ujściu rzeki Wieprz do morza) i ma 22 metry wysokości. Latarnia powstała w XIX wieku a ostatni jej remont miał miejsce w 1927 roku. Od tej pory latarnia nie zmieniła swojego wyglądu. Jest udostępniona dla turystów (bilet normalny kosztuje 8zł, ulgowy 6zł).

Do Darłowa zrobiliśmy dwie wycieczki, nieznacznie różniące się od siebie przejazdem przez miasto. Obie wersje zobaczycie na mapach poniżej. Ale bardzo przyjemnie jedzie się również wzdłuż rzeki Wieprz od latarni do pierwszego mostu dla samochodów.

Fajna ścieżka jest też przy Alei Jana Pawła II. Jak widzicie na mapach można przejechać przez centrum, odwiedzić Rynek czy Zamek Książąt Pomorskich w Darłowie.

Można też jechać dalej w stronę Dąbek, ale ścieżka na tym odcinku nie prowadzi wzdłuż morza tylko w znacznej odległości.

A co do Wicia to właśnie tam znajduje się  geograficzny środek polskiego wybrzeża 😉

Nasze pozostałe wpisy dotyczące Euro Velo (R10) znajdziecie poniżej.