Home Czechy Wielki Jawornik – Korona Beskidów Czeskich

Wielki Jawornik – Korona Beskidów Czeskich

Wielki Jawornik – nasz pierwszy szczyt do Korony Beskidów Czeskich

Położony w Beskidzie Śląsko-Morawskim Wielki Jawornik osiąga wysokość 918 metrów. Znajduje się w okolicy miasta Frenštát pod Radhoštěm. Szczyt czasem jest mylony z innym Wielkim Jawornikiem położonym na granicy czesko-słowackiej.

Dróg na Wielki Jawornik jest kilka, zarówno pieszych jaki i rowerowych. My wybieramy tym razem najkrótsza dla nas. Dojeżdżamy samochodem do Frenštát pod Radhoštěm i kierujemy się w stronę Pod Javorníkem 744 01 Trojanovice. Mijamy ostatni przystanek autobusowy („Trojanovice, u Hutyrů”) i jedziemy do końca drogi. Przez znakiem zakazu znajdziecie niewielki parking oraz punkt widokowy. Wyżej już nie da się wyjechać. dalej idziemy pieszo (będziecie to widzieć na mapy.cz)

Z tego miejsca na szczyt jest około 1:15 godziny najpierw szlakiem niebieskim, a później czerwonym. Początkowo idziemy po asfaltowo-kamienistej drodze, później będzie to już droga szutrowa (kamienie też będą).

Idzie się nam całkiem nieźle i do schroniska na szczycie docieramy dużo przed czasem. Schronisko, a raczej bufet (bo podobno nie ma noclegów) oferuje napoje i przekąski. Płatność możliwa jest jedynie gotówką.

Obok stoi drewniana wieża widokowa. Ma ponad 25 metrów wysokości i dwa tarasy widokowe. Rozpościera się z niej rozległy widok, bo nic go nie zasłania. Widzimy z daleka Ścieżkę Valaška, po której spacerowaliśmy tego samego dnia rano. Przy dobrej widoczności z wieży widać Małą Fatrę, Wielką Fatrę, Rohacze czy Tatry Bielskie, a także Jesioniki i ich najwyższy szczyt Pradziad (na którym znajduje się wieża telewizyjna).

Na szczycie nie ma tłumów. Spokojnie da się znaleźć wolną ławkę pod schroniskiem. Albo na niewielkiej polanie obok.

W dół schodzimy inaczej niż wędrowaliśmy w górę. Najpierw zielonym szlakiem do drogi rowerowej. A następnie tą drogą przechodzimy do niebieskiego szlaku, którym wracamy na parking. Zejście do samochodu mija nam jeszcze szybciej.

Korona Beskidów Czeskich składa się z 6 szczytów położonych w Beskidzie Śląsko-Morawskim (Łysa Góra, Smrek, Ropica, Wielki Połom, Wielki Jawornik i Bobek). W okolicy polecamy zajrzeć do Technické Muzeum Tatra w Kopřivnice oraz sprawdzić widoki ze ścieżki w koronach drzew Valaška.