Home Miejsca Korona Beskidów Polskich

Korona Beskidów Polskich

Poznajmy 9 szczytów z których powstała Korona Beskidów Polskich

Odznaka „Korona Beskidów Polskich” jest częścią „Wielkiej Korony Beskidów„. Żeby zdobyć odznakę „Wielkiej Korony Beskidów” trzeba najpierw skompletować najwyższe szczyty pasm Beskidów na terenie Polski, Słowacji i Ukrainy oraz najwyższe szczyty poszczególnych grzbietów Beskidów Śląsko-Morawskich.

Odznaka ma dwa stopnie. Pierwszy stopień to 4 niezależne odznaki: „Korona Beskidów Polskich” (9 szczytów), „Korona Beskidów Słowackich” (9 szczytów), „Korona Beskidów Ukraińskich” (11 szczytów) i „Korona Beskidów Czeskich” (6 szczytów). Drugi stopień to właśnie „Wielka Korona Beskidów„. Pełny regulamin tej odznaki znajdziecie tutaj. Listę wszystkich szczytów potrzebnych do zdobycia odznak oraz nasze postępy przedstawiliśmy w osobnym artykule „Wielka Korona Beskidów„.

Korona Beskidów Polskich – szczyty

1) Babia Góra – Beskid Żywiecki – 1725 metrów n.p.m

Babia Góra to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych szczytów w polskich Beskidach. „Królowa” bywa kapryśna pod względem pogody, ale widoki ze szczytu na Tatry rekompensują wszystkie trudy jej zdobycia. Znajduje się na Głównym Szlaku Beskidzkim więc prędzej czy później większość miłośników gór tam trafi. Jest bardzo popularna jeśli chodzi o wschody słońca. My też byliśmy na Babiej Górze na wschodzie słońca 🙂 Najpopularniejszy szlak na Babia Górę to czerwony z przełęczy Krowiarki.

2) Tarnica – Bieszczady – 1346 metrów n.p.m.

Tarnica to jeden z głównych celów wszystkich wycieczek w Bieszczady. Popularnością dorównuje Chatce Puchatka. Na szczycie znajduje się krzyż o wysokości 7 metrów. Najpopularniejszy szlak na Tarnicę to niebieski z Wołosate i dokładnie tym szlakiem wdrapywaliśmy się do góry.

3) Turbacz – Gorce – 1310 metrów n.p.m.

Przez Turbacz czyli najwyższy szczyt Gorców biegnie czerwony szlak GSB z Rabki do Krościenka nad Dunajcem (i dalej w Bieszczady). Szczyt jest w większości zalesiony i znajduje się na nim kamienny obelisk oraz żelazny krzyż. My szliśmy na Turbacz zielonym szlakiem z Nowego Targu Oleksówki.

4) Radziejowa – Beskid Sądecki – 1262 metrów n.p.m.

Radziejowa w Beskidzie Sądeckim to szczelnie zalesiony szczyt, przez który biegnie GSB. Znajduje się tam nowa (wyremontowana) wieża widokowa, a najbliższe schronisko jest 5 kilometrów dalej na Przehybie. Na Radziejową szliśmy od strony Obidzy, pokonując po drodze Mały i Wielki Rogacz.

5) Skrzyczne – Beskid Śląski – 1257 metrów n.p.m.

Skrzyczne to jeden z najpopularniejszych szczytów w Beskidzie Śląskim. Jest najwyższy, ale nie prowadzi przez niego GSB. Na górę można wyjechać kolejką krzesełkową ze Szczyrku. Na szczycie znajduje się 87 metrowy maszt nadajnika RTV, obok jest schronisko. W zimie można tam jeździć na nartach. Na Skrzyczne prowadzi kilka szlaków. My byliśmy tam m.in na zachodzie słońca.

6) Mogielica – Beskid Wyspowy – 1171 metrów n.p.m.

Mogielica to najwyższy szczyt w Beskidzie Wyspowym. Wybraliśmy się na nią z przełęczy E.Rydza-Śmigłego, dzięki czemu po prawie dwóch godzinach mogliśmy sprawdzić kolejkę chętnych do wyjścia na wieżę widokową (znajdującą się na szczycie). W okolicy znajdują się liczne trasy do uprawiania narciarstwa biegowego.

7) Lackowa – Beskid Niski – 997 metrów n.p.m.

Lackowa – najwyższy szczyt Beskidu Niskiego i jego popularną „ścianę płaczu” z miejscowości Izby poznaliśmy dopiero w tym roku. Wycieczka nie była długa, a do góry szło nam się lepiej (i szybciej) niż w dół.

8) Czupel – Beskid Mały – 933 metry n.p.m.

Położony w Beskidzie Małym Czupel jest zdecydowanie niedocenianym szczytem. Najpopularniejszy szlak na szczyt to ten z przełęczy Przegibek w Beskidzie Małym. A że po drodze jest schronisko na Magurce więc nie wszyscy potem idą dalej na szczyt. Jeśli nie macie pomysłu na wyciekę w tej okolicy to Czupel się do tego świetnie nadaje.

9) Lubomir – Beskid Makowski – 903 metry n.p.m.

Lubomir znany jest głównie z Obserwatorium Astronomicznego znajdującego się na jego szczycie. Dojść tam można m.in. z przełęczy Jaworzyce albo od strony Schroniska na Kudłaczach. Przez szczyt biegnie tym razem Mały Szlak Beskidzki, dlatego mieliśmy okazje poznać to miejsce przy KGP i MSB 🙂