Kanion Tary i Most Durdevica na Tarze

Kanion Tary

Czy warto zobaczyć kanion Tary, będący najgłębszym kanionem w Europie? Jesteście ciekawi jak wygląda, co tam można robić oraz dlaczego na większości zdjęć z Czarnogóry jest ten most? Zapraszam do lektury.

Kanion Tary jest nie tylko najgłębszym kanionem w Europie, ale także jednym z najgłębszych na świecie (po Wielkim Kanionie w USA). Miejscami jego ściany wznoszą się 1300 metrów nad lustrem rzeki. Jego większa część leży na terenie Parku Narodowego Durmitor, natomiast pozostała część stanowi w większości trasę widokową rozpoczynającą się od mostu Durdevica do miejscowości Mojakovac. Rzeka Tara ma swój początek w górach Komovi, które znajdują się na wschodzie Czarnogóry. Następnie płynie przez około 140 kilometrów przez Czarnogórę, aż do granicy z Bośnią i Hercegowiną gdzie łączy się z rzeką Pivą. Razem tworzą rzekę Drinę, która płynie dalej na północ wpadając do Sawy, a ta w Belgradzie wpada do Dunaju.

Most Durdevica

Słynny most na Tarze, czyli most Durdevica to jeden z symboli kanonu Tary. Ma 365 metrów długości, 170 metrów wysokości i opiera się na pięciu przęsłach (każdy z nich ma rozpietość do 116 metrów). Zaprojektował go Mijat Trojanovic, a budowę rozpoczęto w 1938 roku i trwała dwa lata. W tym czasie był najwyższym takim mostem w Europie. Obok mostu znajdziecie tablicę upamiętniającą partyzanta Lazara Jaukovic (on wcześniej był jednym z budowniczych mostu), który w 1942 roku uszkodził most, aby nie mogły przez niego przejść wojska niemieckie i włoskie. Za ten czyn został złapany i zabity kilka miesięcy później. Na podstawie tej historii nakręcono m.in. w 1969 roku jugosłowiański film pt. “The Bridge”. Po drugiej stronie mostu stoi pomnik innego bohatera armii jugosłowiańskiej, który zginął w walce w 1941 roku. Božidar Žugic (bo o nim mowa) zginął w zupełnie innym miejscu (obecne tereny Serbii), ale pomnik koło mostu ufundowała jego matka, ponieważ pochodził z tamtych okolic.

Sam most jest również celem wielu wycieczek, które specjalnie się tam zatrzymują po drodze na Bałkany. Po obu stronach mostu są parkingi i budki z pamiątkami. My zaparkowaliśmy na parkingu za restauracją (za mostem jadać od północy). Koszt parkingu to 1 euro dla wszystkich, ale dla gości restauracji lub korzystających z Zip-line był za darmo. Będąc tam trzeba obowiązkowo wejść na most i zobaczyć na dole ten cudny kolor wody (przypominał nam kolor słoweńskiej rzeki Soczy). Ale przy tym trzeba uważać, bo most jest wąski i co chwile przejeżdżają po nim pojazdy, które mają problem się minąć gdy na moście jest sporo ludzi. Jedni podziwiają kanion i kolor wody, inni wolą obserwować śmiałków pędzących z jednego brzegu kanionu na drugi czyli korzystających z Zip-line. Wrażenie musi być niesamowite 🙂 Inną atrakcją w rejonie mostu jest bardzo popularny tam rafting na Tarze. Punkt startowy w większości przypadków znajduje się ok 3 kilometrów od mostu, a uczestnicy raftingu podziwiają piękno kanion z poziomu wody.

Kanion Tary – trasa widokowa

Trasa widokowa kanionem Tary wiedzie od mostu Durcevica do miejscowości Mojkovac. Droga jest wąska i kręta, a na dodatek przez większą cześć trasy jest zarośnięta drzewami. Jest tam tylko kilka punktów widokowych, ale są tak słabo oznakowane, że można je minąć i nawet nie zauważyć. Owszem, jedziemy pomiędzy wysokimi górami, ale rzekę bardzo mało widać dlatego tą trasę można sobie spokojnie odpuścić jeśli nie musicie nią jechać. W Czarnogórze są inne, zdecydowanie lepsze trasy widokowe, o których Wam na pewno opowiemy.

4 odpowiedzi do artykułu “Kanion Tary i Most Durdevica na Tarze

  1. Martyna

    Rzeczywiście wygląda pięknie! Kolor wody zachwyca.
    Kilka lat temu Stańczyki w wschodzie Polski zrobiły na mnie olbrzymie wrażenie. Ten mosty zaparłby mi chyba dech w piersiach.
    Idealne miejsce na skakanie z bungee. Są jacyś śmiałkowie, czy może władze zabroniły skoków?

  2. Anita

    Ja też przyznam szczerze – nie wiedziałam, że najgłębszy kanion w Europie znajduje się w Czarnogórze! Wygląda obłędnie. Ten kolor wody i te widoki… ehh aż chciało by się tam teraz być.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *