Home Miejsca Z Ustronia na Równicę czyli GSB czas start

Z Ustronia na Równicę czyli GSB czas start

Równica. Ustroń.

Równica w Ustroniu jako początek Głównego Szlaku Beskidzkiego. Nowy pomysł czas start.

GSB czyli Główny Szlak Beskidzki imienia Kazimierza Sosnowskiego to czerwony szlak turystyczny rozciągnięty pomiędzy Ustroniem w Beskidzie Śląskim a Wołosatem w Bieszczadach. Jest to najdłuższy szlak w polskich górach o długości 496 kilometrów począwszy od Beskidu Śląskiego, przez Beskid Żywiecki i Makowski, Gorce, Beskid Sądecki, Beskid Niski i kończy się w Bieszczadach.

Niektóry robią ten szlak jednym ciągiem i idą np. przez trzy tygodnie z Ustronia do Wołosatego albo w drugą stronę. My z uwagi na nasza pracę, szkołę Michała i inne zobowiązania postanowiliśmy przejść GSB w częściach po kawałku. Po dokładnym przeanalizowaniu szlaku okazało się, ze niektóre jego fragmenty czerwonego szlaku przeszliśmy przykładowo w zeszłym roku, inny fragment zrobiliśmy ostatnio idą na wschód słońca na Babiej Górze.

Jednak bez jego początku nie da rady. Pewnej słonecznej niedzieli postanowiliśmy rozpocząć go w Ustroniu i przejść się na Równicę. Nie był to nasz pierwszy raz na tym szczycie (wcześniej wędrowaliśmy tam m.in. w ramach Małej Korony Beskidów), ale pierwszy raz udaliśmy się na Równicę czerwonym szlakiem.

To była krótka wycieczka. Szlak czerwony z Ustronia Centrum przez Gościniec Równica do Ustroń Jaszowiec ma długość jedynie niecałych 8 kilometrów. Samochód można zostawić przy ulicy Sportowej. W pobliżu stadionu piłkarskiego są wzdłuż ulicy darmowe miejsca parkingowe. Obok jest ulica Grażyńskiego, gdzie obok stacji kolejowej Ustroń Zdrój jest punkt początkowy szlaku czyli słynna czerwona kropka.

Początkowo szlak prowadzi drogami asfaltowymi i dopiero po ponad 1,5 kilometra wchodzi w las. Najpierw łagodnie, później trzeba się trochę pomęczyć pod górę. Szlak nie przechodzi przez szczyt Równicy. Wychodzi na polanę pod szczytem obok Gościńca Równica (dawne schronisko PTTK). Dojechać tam można także samochodem, dlatego jest to popularne miejsce wśród turystów.

Poniżej znajduje się Górski Park Równica, gdzie można m.in. skorzystać z całorocznego toru saneczkowego.

Dalej schodzimy w dół głównie lasem, ale przecinając czasem drogę dojazdową. Szlak prowadzi w stronę stacji PKP Ustroń Polana, gdzie nasza dzisiejsza wycieczka się kończy. Z tego miejsca Główny Szlak Beskidzki biegnie w stronę Czantorii, co będziemy kontynuować innym razem. Do centrum Ustronia wracamy autobusem.