Home Czechy Szwajcaria: czeska czy saksońska?

Szwajcaria: czeska czy saksońska?

Słysząc o Szwajcarii zazwyczaj przychodzi nam na myśl ten alpejski kraj słynący z czekolady, zegarków i banków. Co bardziej wnikliwi powiedzą, że przecież w Polsce jest Szwajcaria Kaszubska. A my pokażemy, że jest jeszcze: Czeska Szwajcaria i Szwajcaria Saksońska.

szwajcaria7

Czeska Szwajcaria

Wycieczkę rozpoczynamy w czeskiej miejscowości Hreńsko, tam gdzie rzeka Kamenica wpada do Łaby (Hreńsko jest najniżej położoną miejscowością w Czechach)

mapa-czeska-szwajcaria

Na jednym z licznych parkingów ponad Hreńskiem zostawiamy samochód (na terenie Parku Narodowego poza wyznaczonymi miejscami nie można parkować), dostajemy poglądową mapkę i kierujemy się w stronę pierwszej atrakcji, jaką jest Pravcicka Brama – największa naturalna formacja skalna w Europie, będąca jednocześnie symbolem Czeskiej Szwajcarii. Szlak początkowo prowadzi poboczem drogi, aż do rozwidlenia o nazwie „Tri prameny”, gdzie skręca w las. Łagodna i prosta ścieżka zaczyna powoli piąć się do góry. I to podejście jest w zasadzie najbardziej męczące podczas całej trasy. Ale za to dojście do Bramy i widoki jakie można podziwiać dookoła wynagradzają wszystkie trudy.

szwajcaria1

Wstęp pod samą Bramę jest płatny (symbolicznie). Kto nie chce płacić, podziwia ją z dołu. Reszta ma możliwość udania się po dość stromych schodach na specjalne tarasy widokowe, gdzie zobaczyć można z góry nie tylko Bramę Pravcicką, ale i inne formacje skalne znajdujące się w pobliżu. Przy Bramie znajduje się informacja turystyczna i toalety, a także miejsca, gdzie można odpocząć.

szwajcaria2
szwajcaria10
szwajcaria12
szwajcaria14

Po obejrzeniu Pravcickiej Bramy można się wrócić do Hreńska lub iść dalej. Zaplanowaliśmy na ten dzień dość ambitną trasę więc oczywiście idziemy dalej tzw. Ścieżką Gabrieli. Droga prowadzi najpierw wśród bardzo wysokich skał, a później przez las aż do miejscowości Mezni Louka.

szwajcaria15
szwajcaria16
szwajcaria17

W Mezni Louka korzystając z niebieskiego szlaku docieramy do wąwozu rzeki Kamenica.

szwajcaria18
szwajcaria19

Szlak poprowadzony został nad samym brzegiem rzeki specjalnie wybudowanymi ścieżkami. Niektórzy porównują go do szlaku nad rzeką w Słowackim Raju, jednak wg mnie ten tutaj jest bardziej urokliwy i mniej uczęszczany.

szwajcaria20
szwajcaria21
szwajcaria22

Po drodze mamy dwie przeprawy łódką – w tych miejscach nie ma innej możliwości przedostania się dalej, nie ma ścieżki wzdłuż rzeki.

szwajcaria23
szwajcaria24

Pierwsza łódką płyniemy ok 600 metrów. Druga płynie ponad 1 km i mija po drodze specjalnie uruchamiany dla turystów wodospad (oba spływy oczywiście są płatne)

szwajcaria25
szwajcaria26
szwajcaria27
szwajcaria28

Pozostaje nam już tylko ok 1,5 km spaceru do samego Hreńska.

szwajcaria29

Hreńsko leży w wąwozie. Podczas powodzi w Czechach w 2013 większa część miasteczka była całkowicie zalana (podczas spaceru nad rzeką Kamenicą widzieliśmy jeszcze w niektórych miejscach pozostałości po tej powodzi)

Trasa:
– Hreńsko – Pravcicka Brama – szlak czrwony – 4 km,
– Pravcicka Brama – Mezni Louka – szlak czerwony – 6,5 km
– Mezni Louka – szlak niebieski – ok 1,2 km do skrzyżowania ze szlakiem żółtym
– szlak żółty do Hreńska – ok 3,3 km + 600 m spływ Divoka souteska + 1 km spływ Edmundova souteska

Razem: ok 15 km pieszo i 1,6 km spływy łodziami (nie da się inaczej przejść). Czasowo zajęło nam to z 7 godzin.

Wskazówka: w Hreńsku nie ma bankomatu, są kantory z nieciekawym kursem wymiany

Szwajcaria Saksońska

Tego samego dnia postanowiliśmy zobaczyć jeszcze kawałek Szwajcarii Saksońskiej. Z Hreńska udajemy się w stronę znanego kurortu Rathen (miejsce jest zamknięte dla ruchu samochodowego, turyści zostawiają swoje samochody na parkingach przed miasteczkiem, można tam się dostać również pociągiem lub dopłynąć promem)

szwajcaria30
szwajcaria31

Droga prowadzi bezpośrednio nad rzeką Łabą, która wije się zakolami wśród otaczających pagórków. Mijamy pozostałości po przejściu granicznym między Czechami i Niemcami.

szwajcaria32

Naszym punktem docelowym jest Bastei – formacja skalna i jeden z najbardziej znanych punktów widokowych na zakole Łaby i okoliczne zespoły skalne. Można się tam dostać z dołu, wspinając się po schodach w górę (podobno ok. 30 min. pieszo, ale nie sprawdzaliśmy osobiście). Ponieważ niezbyt mamy ochotę na wspinaczkę po schodach i chcemy jak najbliżej podjechać samochodem dlatego kierujemy się na Basteistrasse, na końcu której znajduje się Berghotel Bastei. A zaraz za hotelem zaczynają się punkty widokowe.

szwajcaria33

Formacje skalne mogą się wydawać dość podobne, ale za to widok na zakole Łaby….

szwajcaria34
szwajcaria35
szwajcaria36
szwajcaria37

Daleko w oddali widać kompleks skalny Lilienstein – jeden z symboli parku narodowego Szwajcarii Saksońskiej (zdjęcie poniżej).

szwajcaria38
szwajcaria39

Planowaliśmy jeszcze zejść na Most Bastei, ale nasz najmłodszy członek ekipy, po całym dniu pełnym wrażeń, odmówił współpracy w tym temacie 🙂 Pozostało nam już tylko wracać do domu, a w zasadzie w okolice Karpacza, gdzie przebywaliśmy na urlopie (odwiedzając wcześniej m.in Czeskie Skalne Miasto czy wychodząc na Śnieżkę)

Wskazówka: jadąc do Basteistrasse nie ma sensu zatrzymywać się na pierwszym parkingu, tylko od razu jechać na drugi (płatny 3 euro, ale za prawie pod samym hotelem)

T&M podróżniczo 3 lutego, 2015 - 11:09

Piękne widoki. Nie ukrywam,że osobiście też trochę tak kojarzę, wyobrażam sobie Szwajcarię. Alpejski kraj, czekolada, zegarki. Jednocześnie muszę się bronić, że nie uważam tych naszych skojarzeń za tylko stereotypowe 🙂

T&M podróżniczo 3 lutego, 2015 - 11:10

i opublikowało zbyt wcześnie…. kontynuacja: Poza tym co ciekawe pokazujesz, że Szwajcaria nie jest jedna 🙂

Natalia 4 lutego, 2015 - 19:02

Formacje skalne robią na mnie zawsze piorunujące wrażenie, nie miałam pojęcia, że to tam są największe w Europie! Btw ja kojarzę Szwajcarię najbardziej z moją wyprawą rowerową, która jeszcze nie doszła do skutku 😉 i z Rogerem Federerem jeszcze, mistrz!

Natalia | W Swoim Żywiole 5 lutego, 2015 - 20:10

Szwajcaria mi się kojarzy z tulipanami i dobrymi wypłatami. 😀 Bardzo ładne widoki, te skały są super.

Karolina 5 lutego, 2015 - 21:35

Pravcicka Brama robi niesamowite wrażenie! Aż mnie naszła ochota na pochodzenie po jakiś górach 🙂

Jowita 5 lutego, 2015 - 23:20

I kolejny świetnie napisany, praktyczny post z dodatkiem pięknych zdjęć!Nigdy nie byłam w Szwajcarii saksońskiej, ale z chęcią się wybiorę 🙂

Nieustanne Wędrowanie 13 czerwca, 2015 - 22:03

Byliśmy 🙂 Wprawdzie nie mieliśmy wiele czasu, ale zdążyliśmy się zachwycić i mamy zamiar wrócić aby zobaczyć więcej 🙂

Natalia | Biegun Wschodni 19 czerwca, 2015 - 10:55

Ja już od dawna mam smaka na czeskie góry. Przez wzgląd na moje położenie (Rzeszów), to dość spory kawałek drogi, więc raczej nie na jeden czy dwa dni, ale przynajmniej 4-5. Poza tymi, które wskazujecie, jest tam jeszcze całe mnóstwo innych fajnych miejsc.

Asia 19 czerwca, 2015 - 10:59

Zgadzam się, ale od czegoś trzeba zacząć 🙂

Magdalena 19 czerwca, 2015 - 11:18

Pięknie tam, mi zdecydowanie bardziej spodobała się czeska. I uważam, że to meeeega ważne zabierać dzieci od najmłodszych lat na takie wycieczki! Super.

Szymon | Znajkraj 19 czerwca, 2015 - 11:32

Przed chwilą zaglądałem do Moniki i czytałem o Alpach Julijskich, gdzie mamy zaplanowany wyjazd rowerowy, też trafiam do Was i – i też mamy zaplanowane kilka dni po pograniczu czesko-niemieckim, w tym właśnie po Waszych Szwajcariach 🙂

Tam chyba też dobra droga rowerowa nad Łabą, dobrze pamiętam? 🙂

Asia 19 czerwca, 2015 - 11:48

Też mi się wydaje, że tam powinna być fajna droga rowerowa, ale przyznam, że na to wtedy uwagi nie zwracaliśmy 🙂

Marta Kulesza 19 czerwca, 2015 - 11:36

Zawsze chcialam odwiedzic Szwajcarie saksonska, mialam nawet w planach wybrac sie tam w sierpniu zeszlego roku, ale w koncu wybralam sie do….Szwajcarii! haha

Biorac pod uwage to, ze przez 2 lata mieszkalam w Berlinie mialam wiele okazji zeby sie tam wybrac, ale zawsze cos stawalo na przeszkodzie. Mam przynajmniej dobry pretekst do powrotu. A tak przy okazji to fajnego macie podroznika – tego najmlodszego!

Asia 19 czerwca, 2015 - 11:51

Szwajcaria – ta typowa też czeka w swojej kolejce 🙂 A podróżnik z tego wpisu już jest starszym bratem i mamy nadzieję że obecny najmłodszy podróżnik nie będzie miał nic przeciwko takim wyprawom 🙂

Monika 20 czerwca, 2015 - 10:35

Ja właśnie słyszałam tylko o Szwajcarii Kaszubskiej. Ile to rzeczy człowiek nie wie 🙂

Ewa A. 26 lipca, 2015 - 21:15

Dzięki wielkie za tak ładne opisanie Szwajcarii Saksońskiej. Dojechaliśmy jak po sznurku 🙂 Widoki zapierające dech w piersiach! 🙂

Asia 28 lipca, 2015 - 08:18

Cieszymy się że pomogliśmy i że Wam się podobało 🙂

Grażyna 26 kwietnia, 2016 - 15:32

Witam. Wybiera y się za 3 dni na majówkę, a przy okazji chcemy zajechać do Szwajcarii Czeskiej bo w Saksońskiej byliśmy w s=zeszłym roku 🙂 Mam pytanie do Państwa, czy wejśćiówki płaci się tam tylko w koronach czeskich czy bez problemu biorą w euro i nie musimy specjalnie szukać kantorów na wymianę waluty?

Asia 27 kwietnia, 2016 - 07:52

Niestety korony były potrzebne. Wymienialiśmy w kantorze znajdującym się przy głównej ulicy w Hreńsku (tej biegnącej wzdłuż Łaby) bo bankomatu tam nie było. Przed nami w kantorze Niemcy też wymieniali swoje euro na korony 🙂

Ula z prostoofinansach 27 czerwca, 2016 - 19:02

Szkoda, że Czechy jeszcze często preferują gotówkę i to na dokładkę czeską….

Basia || Podróże Hani 27 kwietnia, 2016 - 13:05

Jest też malutka i malownicza Szwajcaria Czyżowicka w waszych okolicach 😉

Pojedź z nami 29 kwietnia, 2016 - 20:55

Dalej mamy wrażenie, że te piękne tereny są mało znane, choć tak blisko Polski. Fajnie więc, że takie dobre teksty z takimi zachęcającymi zdjęciami powstają.

My mieliśmy pomysł, żeby połączyć Szwajcarię Czeską/Saksońską ze zwiedzaniem okolicznego Drezna. Ale to wycieczka na parę ładnych dni 🙂

Natalia 14 czerwca, 2016 - 09:21

Obie opcje są bardzo kuszące! 🙂

Ula z prostoofinansach 27 czerwca, 2016 - 19:00

Szukałam takiego tekstu. Super, że trafiłam na Twój. W ubiegłym roku będąc w Szklarskiej Porębie pojechaliśmy z wycieczką do Bastei. I wtedy pierwszy raz zobaczyłam obie Szwajcarie 🙂 Są niepowtarzalne. Teraz szykujemy się do kolejnego dłuższego już wyjazdu, więc Twoje informacje bardzo się przydadzą. Jeśli lubisz te okolice zapraszam też na mój tekst o wyjeździe w Sudety. Może i ja się przydam 🙂 https://prostoofinansach.wordpress.com/2016/06/04/wyjazd-w-sudety-z-nutka/

Jarosław 14 lipca, 2016 - 20:26

Super widoczki. Dzięki za cenne informacje. Właśnie się tam wybieram w poniedziałek. Mam pytanko. Jaki jest koszt przejścia tej trasy tzn. wstęp do parku + przepływ łodziami?

Asia 14 lipca, 2016 - 21:44

Nie ma opłat za wstęp do parku. Opłaty są: za parking ok 100 koron, za łodzie: 60 koron krótsza trasa i 80 koron dłuższa trasa oraz opłata jest za wejście na Pravcicką Bramę.

Jarosław 15 lipca, 2016 - 15:37

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Agnieszka 21 lipca, 2016 - 14:51

Moim celem na najbliższe wakacje będzie Szwajcaria Kaszubska;) ale i czeską chętnie odwiedzą:)

Pamar Travel 21 lipca, 2016 - 14:54

Obydwie Szwajcarie są piękne, świetny pomysł na wycieczkę i wpis 🙂

Kobieta i pasja 21 lipca, 2016 - 22:12

Piekne te zdjęcia. 🙂 Aż zatęskniłam za górami. To musiała być wyczerpująca trasa. 😀

Jowita 25 lipca, 2016 - 23:04

Witam
Świetny opis .Mam pytanie -ile dni potrzebujemy ,żeby zwiedzić Szwajcarię czeską i czy można mieć bazę wypadową w Karpaczu , bo doczytałam ,ze mieszkaliście w Karpaczu i domyśliłem się ,ze dojechaliście na zwiedzanie ?
Pozdrawiam

Asia 25 lipca, 2016 - 23:50

Dobrze doczytałaś. Mieszkaliśmy w Karpaczu i stamtąd jechaliśmy bardzo wcześnie rano do Czeskiej Szwajcarii, potem do Saksońskiej i powrót późnym wieczorem do Karpacza. Pytanie podstawowe jest takie: co chcecie zobaczyć w Czeskiej Szwajcarii? Bo dopiero mając listę miejsc można szacować potrzebny czas. Jeśli tylko to co my widzieliśmy w Czeskiej Szwajcarii to jeden dzień będzie intensywny (+ dojazd), a dwa dni to już tak na zupełnie spokojnie, tylko trzeba tam gdzieś znaleźć nocleg. My staraliśmy się tego uniknąć więc zrobiliśmy to w jeden dzień.

Jowita 26 lipca, 2016 - 11:42

Bardzo dziękuje za pomoc
Pozdrawiam?

bm 7 marca, 2017 - 09:13

My byliśmy w Tisa , trochę dalej na zachód i bardzo nam się podobało.Świetne miejsce i do tego wszędzie wspinacze skałkowi albo po prostu wędrowcy. Mieliście fajną pogodę , to też duzy plus.
pozdrawiam
bm
……………………………..

Patrus 20 marca, 2017 - 10:46

Czeskia część Gór Połabskich to raczej dość przyjemny lajcik, w sam raz na łażenie z dzieciakiem. Ja polecam niemiecką część tego pasma. Ale nie okolice Bastei, bo tu ludzi jak mrówków, a widoki moim zdaniem wcale nie lepsze niż gdzie indziej. Np. szlaki w okolicach Lilienstein czy Grosser Zschirnstein. Trafiają się tam nawet pojedyńcze via ferraty i dopiero jest adrenalina i jakie widoki!

An Ja 25 sierpnia, 2017 - 17:41

Odpowiedź brzmi, koniecznie obie 🙂

Magda 26 stycznia, 2018 - 16:00

Świetna relacja i zdjęcia. 🙂

Mirosław 25 lutego, 2019 - 12:28

Bardzo dobry opis tras. Mam jedno pytanie czy komuś wiadomo jest w jakim czasie działają przeprawy, bez których nie ma możliwości zrealizować przejścia całej trasy? Chciałbym udać się tam w maju. Czy będą czynne?

Joanna 25 lutego, 2019 - 12:57

Możliwe że tak. My tam byliśmy na przełomie maja i czerwca i wszystko działało. Ewentualnie można się zorientować tutaj: http://www.cztour.cz/en/information-centers.php – powinni odpisywać na maile 🙂