Home Miejsca Kompleks Osówka i Twierdza Srebrna Góra

Kompleks Osówka i Twierdza Srebrna Góra

Tajemnicze podziemne miasto oraz jeden w większych i popularnych fortów obronnych czyli Kompleks Osówka i Twierdza Srebrna Góra – krótko i na temat.

osówka1Kompleks Osówka

Kompleks Osówka jest jednym z obiektów tajemniczego projektu „Riese” z okresu II wojny światowej, znajdującego się na terenie Gór Sowich, w pobliżu miejscowości Głuszyca. Na pewno jest to obowiązkowy punku wycieczki dla pasjonatów historii, wielbicieli tajemnic, a także dla zwykłych ciekawskich, którzy lubią takie rzeczy. Tajemnicze Podziemne Miasto Głuszyca – Kompleks Osówka proponuje zwiedzającym 1500 metrów podziemnych korytarzy do obejrzenia. Cztery rodzaje tras i cennik można znaleźć tutaj.

Przed wejściem do tunelu obowiązkowo należy założyć kask na głowę (można je dostać przed wejściem do tunelu)

osówka4

osówka2

osówka3

Wejście na teren obiektu następuje wraz z grupą (powyżej 10 osób) i przewodnikiem. Przy zakupie biletów dowiadujemy się, że grupa do której dołączymy będzie na miejscu za 5 minut.  Po pół godzinie zjawia się cały autobus ludzi, a my w tym czasie wraz z inną rodziną czekamy przed wejściem na przewodnika, wykonując co najmniej jeden telefon do kasy biletowej celem ustalenia, czemu wprowadzili nas w błąd (wiedząc, że mamy tyle czasu mogliśmy spokojnie poczekać na parkingu obok samochodu lub w restauracji). Najmłodszy uczestnik wycieczki powoli zaczyna się nudzić. Na szczęście deszcz nie pada.

osówka6

osówka5 osówka7

W podziemiach jest zimno i absolutnie nie należy się sugerować tym, że Marcin ma koszulkę z krótkim rękawem :). Spędzamy tam ok. godziny czasu. Miejscami jest wąsko, gdzie indziej ślisko i mokro. Trzeba uważać, bo ciemno, bo ludzi dużo, ale obiekt ciekawy i warty obejrzenia. Warto posłuchać, co ma do powiedzenia przewodnik, bo mówi wyjątkowo ciekawie (a przynajmniej ten na którego trafiliśmy). Jednak nie będziemy tutaj przedstawiać historii, bo to każdy może sobie znaleźć w internecie (np. tutaj).

osówka8

osówka9

osówka10

Chociaż tak na prawdę to nie wiadomo do końca po co Niemcy zlecili budowę tych kilometrów korytarz i bunkrów. Podobno miała to być nowa główna kwatera Hitlera. Podobno odkryto dopiero połowę wybudowanych korytarzy. Wiadomo na pewno, że budowy nie ukończono, a Niemcy nie spodziewali się, że będą musieli opuścić te tereny.

Twierdza Srebrna Góra

Twierdza Srebrna Góra – mówi się, że jest jedną z głównych atrakcji Dolnego Śląska, została wybudowana w XVIII wieku i miała za zadanie chronić granice Królestwa Prus. Składa się z sześciu fortów i kilku bastionów. Udostępniony do zwiedzania jest Fort Donżon czyli cztery połączone ze sobą wieże o grubości 12 metrów każda, służące zarówno do celów mieszkalnych jak i obronnych. Odpowiednio wyposażony Donżon był w zasadzie samowystarczalny i umożliwiał przetrwanie 3-5 miesięcy oblężenia bez pomocy z zewnątrz.

srebrnagora1

Godziny otwarcia oraz cennik dostępne są tutaj. Od parkingu do twierdzy trzeba podejść ok. 1 km. Zwiedzanie jest możliwe jedynie o określonych godzinach wraz z przewodnikiem (przebranym w mundur z epoki napoleońskiej). Nam akurat przypadło towarzystwo wycieczki szkolnej, wraz z którą obejrzeliśmy udostępniane turystom pomieszczenia. Odbył się również pokaz strzelania z broni czarnoprochowej.

srebrnagora2

srebrnagora3

Jakie wrażenia? Twierdza nie powaliła nas na kolana, ale to dlatego, że nie wszystkie miejsca, które sobie wymyślimy, żeby zobaczyć, muszą się nam zawsze podobać 🙂 Na pewno znajdzie się dużo osób zachwyconych, inni stwierdzą, że było nudno. W tym przypadku my jesteśmy gdzieś po środku. Byliśmy, zobaczyliśmy, ale raczej wracać nie będziemy. Co wcale nie znaczy, że odradzamy. Trzeba poczytać różne opinie i samemu zdecydować 🙂

KasiaN 17 marca, 2015 - 13:39

Moje dzieci byłyby zachwycone:)

Marcin Wesołowski 17 marca, 2015 - 19:40

Jako pasjonat historii z chęcią bym odwiedził! Góry Sowie to w ogóle chyba niesamowite miejsce!

Agnieszka /Zależna w podróży 17 marca, 2015 - 21:29

Srebrna Góra 😀 Ulubione miejsce jeżdżenia na obozy w czasach gimnazjum. Ileż tam wspomnień. O dziwo zawsze bezalkoholowych. To jest wyznacznik dobrych kolonii – było rewelacyjnie nawet na trzeźwo!

Eva 17 marca, 2015 - 22:55

Czyli co myślicie o tym podziemny mieście? Warto brać pod uwagę w trakcie krótkiej podróży po Polsce czy lepiej zostawić sobie na później, jak będzie więcej czasu? 😉
Ale się uśmiałam tym komentarzem o koszulce, mam to samo, czasami piszę, ze jak to zimno w górach, a tu na zdjeciu mój chłopak, szczęśliwy, w koszulce, w śniegu…. 😀

Asia 18 marca, 2015 - 12:33

To zależy co macie w planach innego do zobaczenia w Polsce, ale myślę że warto 🙂

kami 18 marca, 2015 - 15:44

od paru lat bardzo za mną tamta okolica chodzi, tylko jakoś zawsze mi nie po drodze. A już od kilku osób słyszałam, że Srebrna Góra bardzo fajna!

Travelling Milady 2 kwietnia, 2015 - 16:10

Moje dwa ukochane miejsca. W Osówce miałam tak kapitalnego przewodnika, że nie mogę o nim zapomnieć:) Pierwszy raz byłam świadkiem takiej pasji. A miejsce robi ogromne wrażenie.

Stopa w stopę 22 sierpnia, 2016 - 12:51

Nam z kolei zapadł w pamięć park linowy w Srebrnej Górze 😀 Chyba bardziej niż sama twierdza… Fajny klimat, ale rzeczywiście, nie pali nam się do ponownej wizyty. Chyba, że w parku linowym!

W Srebrnej Górze trafiliśmy na świetną zabawę dla najmłodszych – dzieciaki dostawały mapki skarbów, rozwiązywały różne zagadki w wyznaczonych miejscach i w efekcie odkrywały tajemnicze hasło. Naprawdę, wciągało! Maluchy biegały między kolejnymi punktami naniesionymi na mapę – myślę, że sporo z historii twierdzy zostało w ich głowach:

Jeśli idzie o Riese, chcielibyśmy odwiedzić jeszcze choć kilka dostępnych do zwiedzania punktów tego projektu. Kryją naprawdę wielką historię. Osówka też jest na naszej liście. Zanim jednak tego dokonamy, odwiedziliśmy Książ i Walim-Rzeczkę. Robią wrażenie:

Też mnie rozbawił komentarz o krótkim rękawku ;D