Droga Transfogarska czyli rumuńskie serpentyny

Share on Facebook182Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest2

Droga Transfogarska (Transfăgărășan) – druga najwyżej położona droga w Rumunii, ale jednocześnie najbardziej znana z górskich tras w Karpatach. W najwyższym miejscu osiąga wysokość 2 034 metry n.p.m, oznaczana jest na mapie symbolem 7C.

transfogarska30

Wspominaliśmy już, że najwyżej położoną szosą w Rumunii jest mało znana i dużo mniej uczęszczana Transalpina (67C), od niedawna posiadająca na niektórych odcinkach asfalt. Natomiast droga Transfogarska posiada asfalt na całej jej długości od 1980 roku. Wybudowana w latach 1970 – 1974 na polecenie ówczesnego prezydenta Rumunii (dyktatora) Nicolae Ceaușescu miała znaczenie militarne. Chodziło o możliwość szybszego przerzucenia wojska przez góry, na druga stronę Karpat. Budowali ją głównie żołnierze, którzy w trakcie swej pracy zużyli ok 6 milionów kg dynamitu. Nie obyło się bez ofiar w ludziach, oficjalne statystki mówią, że w trakcie prac zginęło w sumie 40 osób.

Trasę tą pokonujemy z północy na południe. Ponieważ nocowaliśmy w całkiem miłym motelu niedaleko skrzyżowania drogi nr 1 (biegnącej z Sibiu do Brasov) z drogą 7C, dlatego możemy zaraz z rana wyruszyć dalej.

transfogarska1

transfogarska2 transfogarska3

Mijamy po drodze typowe rumuńskie miasteczko Cârțișoara.

transfogarska4 transfogarska5

Góry wyrastające przed nami robią się coraz potężniejsze.

transfogarska6

transfogarska7 transfogarska8

Wszyscy grzecznie jadą sznureczkiem, nikt nie wyprzedza, nikomu się nie spieszy.

transfogarska9

Powoli  widoki robią się coraz ciekawsze.

transfogarska10 transfogarska11

transfogarska12

transfogarska13 transfogarska14

transfogarska15

Co kawałek na trasie znajdują się zatoczki, gdzie można się zatrzymać by podziwiać widoki.

transfogarska16

transfogarska17 transfogarska18

transfogarska19 transfogarska20

transfogarska21

transfogarska22 transfogarska23

I są już serpentyny, wrażenie robią nie tylko oglądane z dołu.

transfogarska24

transfogarska25 transfogarska26

transfogarska27 transfogarska28

transfogarska29

Wspinamy się coraz wyżej, a widoki wręcz zachwycają. Te najbardziej charakterystyczne mamy własnie za sobą. Pojawiają się na większości zdjęć, na których przedstawiona jest droga Transfogarska. Widać ogrom pracy wykonanej przy jej budowie.

transfogarska31 transfogarska33

transfogarska32

transfogarska34

W końcu dojeżdżamy do najwyższego miejsca na całej trasie, polodowcowego jeziora Balea. Nad jeziorem znajdują się dwa schroniska turystyczne i stacja meteorologiczna. Oprócz tego jest tam niewielki parking , a przy drodze dużo straganów z pamiątkami. Idziemy na spacer nad jezioro, które ktoś kiedyś porównał do naszego Morskiego Oka.

transfogarska35

transfogarska36 transfogarska37

Po krótkim odpoczynku jedziemy dalej. Musimy przedostać się przez tunel na drugą stronę. Tunel nie jest zbyt duży, gdyż z założenia miał być jedynie takiej wielkości, żeby mógł przez niego spokojnie czołg przejechać. Mimo to, jest najdłuższym tunelem w Rumunii.

transfogarska38

Po drugiej widoki już nie są tak spektakularne jak wcześniej, ale też druga strona jest zupełnie inna.

transfogarska39 transfogarska41

transfogarska42 transfogarska40

Po drodze mijamy jezioro zaporowe Vidraru powstałe na rzece Ardżesz. Sama zapora ma 160 metrów wysokości. W trakcie naszego przejazdu zaczął padać deszcz więc nawet nie próbowaliśmy się zatrzymać, aby z wieży widokowej zobaczyć jezioro i zaporę. Ale to właśnie niedaleko niej na szczycie wzgórza znajdują się ruiny Zamku Poenari czyli prawdziwej siedziby Włada Palownika – którego postać była pierwowzorem Drakuli. Do zamku prowadzi 1440 schodów.

transfogarska43

W zasadzie byliśmy przygotowani na to co możemy zobaczyć, oglądając wcześniej drogę Transfogarską na Google Maps Street View, ale jednak rzeczywistość okazała się o niebo lepsza. Droga Transfogarska jest przejezdna mniej więcej od połowy czerwca do połowy października (przed wyruszeniem dobrze jest sprawdzić czy na pewno jest otwarta). W pozostałym okresie czasu droga może nie być przejezdna z powodu zalegającego śniegu. W 2009 roku Jeremy Clarkson wraz z ekipą programu telewizyjnego „Top Gear” nakręcili tam kolejny odcinek słynnego show, w którym testowali najnowsze modele Astona Martina, Ferrari i Lamborghini. Trasa Transfogarska została przez nich określona jako „najlepsza na świecie droga do jazdy samochodem”.

Tego samego dnia przejeżdżając przez miejscowość Bran mijamy zamek, który zgodnie z książkowym opisem uchodzi za siedzibę wampira Drakuli. Mimo, że wspominany wcześniej Wład Palownik nigdy w nim nie mieszkał.

transfogarska44

transfogarska45

Jeśli wybierasz się do Rumunii to może zainteresuje Cię słynny wesoły cmentarz albo wulkany błotne, które także można zobaczyć w tym kraju.

Share on Facebook182Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest2

21 odpowiedzi do artykułu “Droga Transfogarska czyli rumuńskie serpentyny

  1. Lila i Jurek

    My też w tym roku chcemy przejechać tę trasę, nie możemy sprawdzić, cz jest nie jest przypadkiem jednokierunkowa. Wszyscy tak jak Wy opisują ją z północy na południe. Nam by pasowało z południa na północ. Będziemy wracać z Grecji. Czy można ją tak przejechać? Czy w górnym odcinku nie jest jednokierunkowa?
    Pozdrawiamy, my dopiero zaczynamy pisać swego bloga.

  2. Marek z Krynicy

    Cześć!! Wspaniała wyprawa,tym bardziej podziwiam, że z maluszkiem!! Wyruszamy do Rumunii ok. 15.07.2016 i mamy w planie trasę 7c . Mam dwa pytania; który kierunek jest bardziej atrakcyjny widokowo–z północy na południe , czy odwrotnie?? I drugie pytanie, może ważniejsze–czy da się przejechać kamperem wysokim na ok 3,1m. Chodzi o tunele,mogę się nie zmieścić i przykro będzie wracać. W drodze powrotnej myślimy o transalpina tj. 67c tam nie ma tuneli , ale gorsza droga!!

    1. Asia Autor

      1. Wg nas bardziej atrakcyjna widokowo jest trasa z północy na południe – tak jechaliśmy i właśnie te widoki są na naszych zdjęciach
      2. Najprawdopodobniej da się. Tunel na samej górze jest dla pojazdów niższych niż 3,6m (patrz zdjęcie nr 38 licząc od początku postu), zobacz na zdjęcie tunelu w powiększeniu, widać w nim po prawej parkujące samochody oraz ruch w obu kierunkach, a na górze znak informujący o maksymalnej wysokości pojazdów. Poza tym wydaje mi się, choć nie mam na to dowodów że wycieczki autokarami również tam jeżdżą 🙂

      A Transalpina czeka na naszą kolejną wizytę w Rumunii :), czytałam gdzieś że już na całej jej długości położyli asfalt, z tym że nie wiem w jakim stanie jest 67c w tym roku. Powodzenia 🙂

      1. Marek z Krynicy

        Dzięki Asia!! Tak pojedziemy. Transalpina wg. najnowszych filmów z tej drogi faktycznie jest cała asfaltowa, tylko bez barierek, ale to nie problem!! Podobnie jest na drogach Chorwacji i Czarnogóry i jakoś przeżyliśmy. Mówie o drodze Cetynie-Kotor w Czarnogórze, szczerze polecam, jest łatwiejsza niż opisują przewodniki i internauci!!! Pozdrawiamy Kryniczanie górscy!

  3. Andrzej Kraków

    Widzę, że kilka osób powiela herezję na temat transalpina – 67c, przejechałem ją 21.08.2016 i jest w 100% przejezdna, asfalt jest na całej jej długości. Dodatkowo dodam, że ruszyłem na nią o 5 rano jak było ciemno, dojechałem do zapory ok godz 6 rano i tam przeczekałem do 6.30 jak zaczęło robić się jasno. Przywitanie tego miejsca o świcie to coś niesamowitego, na dodatek nie było tam żadnego ruchu praktycznie !

    Jechałem z północy na południe, po drodze do złotych piasków. Jutro ruszam na transfogarską, coś pięknego !

  4. Tomek

    Powiedzcie mi koledzy i koleżanki:
    Czy trasa jest teraz przejezdna???
    Nie pokoi mnie ten znaczek zamknietej drogi w google maps :(((
    Ktoś jechał niedawno??
    Proszę was o info

  5. Marek z Krynicy Zdrój

    Cześć! Byliśmy w Rumunii w lipcu tego roku. Zrobiliśmy obie trasy tj. 7c i 67c (transalpina ). Żadnych problemów drogowych ani technicznych nie było. Przekonałem się ,że 7c trzeba jechać z północy na południe, a 67c odwrotnie. Na obie trasy trzeba mieć po całym dniu na każda z nich. Do tego trafić piękną pogodę, a widoki gwarantowane!! Kto nie był niech jedzie. No i ta wspaniała możliwość legalnego dzikiego biwakowania. Jest to możliwe tylko w Norwegii i Rumunii.Na 14 nocy . 10 spałem na dziko, Mój 28-letni camper dał radę .a my z nim.

  6. Olka

    Trasa Transfogaraska jest super aczkolwiek dla mnie dużo bardziej spektakularna jest Transalpina, która jest w sumie po sąsiedzku. Niemniej w ogóle te tereny są piękne 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *